Forum Zamki, dwory obronne, mury miejskie, grodziska Strona Główna Zamki, dwory obronne, mury miejskie, grodziska
Forum miłośników średniowiecznych fortyfikacji (zał. 05 Lis 2007)
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Białogard - Kościół pw św. Jerzego

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Zamki, dwory obronne, mury miejskie, grodziska Strona Główna -> Obiekty Sakralne -> Zach.-Pom.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
RAMPER
Dworny


Dołączył: 23 Cze 2011
Posty: 37

PostWysłany: Pią Cze 24, 2011 10:21 pm    Temat postu: Białogard - Kościół pw św. Jerzego Odpowiedz z cytatem

Można przypuszczać, że gdy Bolesław Chrobry zakładał biskupstwo w Kołobrzegu w Białogardzie misjonarze musieli prowadzić swoją działalność misyjną . Po kasacie Biskupstwa w kołobrzegu (wygnanie BIsskupa Rainberna)Biskupstwo zostało na krutki okres czasu przeniesione do Białogardu wspomina sie Franke ? frankku? Biskupa Białogardzkiego albo tytularnego biskupstwa Białogardzkiego Bo zapewne w Białogardzie nigdy nie przebywał Na pewno jednak przyjęło się tu chrześcijaństwo za Bolesława Krzywoustego, który to miasto zdobył. Święty Otton z Bambergu w roku 1124 na miejscu pogańskiego chram wybudował na rynku kaplicę. Za czasów Bogusława VI około 1310 r. zostaje wybudowany okazały kościół gotycki trzynawowy pod wezwaniem Najświętszej Maryi Panny. Z przełomu XV/XVI w. pochodzi szereg informacji o wikariach : z 1490 i 1495 - wikaria "Gaudeamus", z 1494 św. Anna , z 1497 i 98 - Pierwszej Mszy , 1502 - Wszystkich Aniołów, 1507 - św. Piotra i Pawła oraz Trzech Króli, z 1513 św. Gertrudy, 1514 i 1521 - Trójcy Świętej.Nie ominęły świątyni na przestrzeni wieków kataklizmy, które dotykały miasto. 6 maja 1506 r. budowla została strawiona przez pożar. Po kataklizmie wzniesiono w 1517 r. wieżę, którą w roku 1561 rozebrano "ponieważ ona często była przez pioruny rażona" i zastąpiono nową, niższą. Szczególnie tragiczny dla świątyni był pożar w dniu 4 maja 1677 r. , po którym zostały z niej tylko stojące mury obwodowe. Z odbudową kościoła po tym pożarze należy wiązać ponowne obniżenie wieży i nakrycie jej w 1692 r. barokowym hełmem zachowanym do naszych czasów. W latach 1836 - 37 odnowiono sklepienia wschodniego przęsła chóru ,okna, gzymsy wieńczące i dachy. Odnowienie sklepień w zachodnich przęsłach prezbiterium, nowy dach i hełm wieży miało miejsce w latach 1879 - 1880. Gruntowna restauracja w duchu neogotyckim po 1890 r., m.in. odbudowa sklepień nawy głównej i fryzów w prezbiterium, prace rekonstrukcyjne we wnętrzu, m.in. fryzu w nawie głównej w 1912 r.ożary jakie dotknęły kościół na przestrzeni dziejów spowodowały, że nie zachowały się w nim obiekty ,z pierwotnego wyposażenia. Obecny wystrój świątyni tworzą trzy odrębne zespoły powstałe w różnych epokach. Na szczególne wyróżnienie zasługuje zespół barokowego wyposażenia kościoła pochodzący z XVII / XVIII wieku stanowiący stosunkowo spójny co do czasu powstania zespół dzieł sztuki z okresu po szczególnie tragicznym dla świątyni pożarze w 1677 r. - "kościół piękną amboną , chrzcielnicą i ołtarzem, w szczególności zaś doskonałymi przez słynnego organmistrza Marra w Berlinie w roku 1777 zbudowanymi organami ozdobiony" podkreśla XVIII-wieczny kronikarz Pomorza Bruggemann. Należy przy tym zaznaczyć , że nie jest to zespół jednorodny , powstały w tym samym warsztacie, pozwala to na zapoznanie się z różnymi aspektami sztuki tego okresu. Swoistym dopełnieniem tego zespołu są obiekty nie związane pierwotnie ze świątynią , a które znalazły się w jej wnętrzu w wyniku różnych kataklizmów dziejowych tj. barokowy ołtarz pochodzący z rozebranego kościoła pod wezwaniem św. Piotra czy epitafium Faustusa Knigge pochodzące ze zniszczonej w wyniku działań wojennych w roku 1945 konkatedry kołobrzeskiej , które powstało w roku 1587 i reprezentuje cechy stylowe manieryzmu północnego. Być może, co do tego nie ma pewności , reliktami pierwotnego wyposażenia kościoła są trzy rzeźby gotyckie umieszczone obecnie w arkadach nawy północnej.
Ołtarz główny

Wykonany w stylu barokowym ok. 1700 r. powstał najprawdopodobniej z fundacji miejscowej szlachty. Wskazują na to wyrzeźbione w dolnej partii herby rodzin von Schmeling i von Versen (lub von Hechthau -sen). Ołtarz składa się z trzykondygnacyjnego retabulum, nawiązującego bezpośrednio do form architektury barokowej, ustawionym na wtórnej prostokątnej mensie. Cztery kręcone kolumny pierwszej kondygnacji, oplecione wicią winorośli stanowią oprawę dla części centralnej i dwóch figur świętych (proroków) ustawionych na osiach skrajnych. Druga kondygnacja oddzielona od pierwszej wydatnym gzymsem, powtarza kompozycję dolnej. Kolumny tym razem proste, ujmują w centralnej części rzeźbiarską scenę "Ukrzyżowania", po bokach na osiach dolnych kolumn figury świętych. W zwieńczeniu na osi płaskorzeźba ze sceną "Opłakiwania" we wnęce nakrytej łukiem nadwieszonym, na gzymsach figury nadzorujących aniołów, wyżej rzeźba Chrystusa Zmartwychwstałego.
Ołtarz boczny

Znajdujący się w nawie północnej, pochodzi z nieistniejącego obecnie kościoła pod wezwaniem św. Piotra. Powstał w 3 ćw. XVII w. W porównaniu z ołtarzem głównym zwraca uwagę jego zdecydowanie prostsza kompozycja. Obie kondygnacje retabulum ujęte są w kręcone kolumny, w dolnej, pękatej części z wyrzeźbionymi głowami cherubinów , niosące wydatne gzymsy. Dolne, większe , na konsolach z wyrzeźbionymi popiersiami dziecięcymi. Po bokach uszaki, w których centralnej części znajdują się w owalnych wieńcach głowy cherubinów, otoczone ornamentem z motywami kwiatowymi i rocaille. Reprezentuje powszechnie występujący na Pomorzu typ skromnego ołtarza wykonanego przez miejscowych snycerzy, w mniej lub bardziej udany sposób naśladujący ołtarze z dużych ośrodków snycerskich miast nadmorskich.
Ambona

Nadwieszona przy północnej stronie łuku tęczowego, pochodząca z 1688 r., fundacji rodziny Batzen , silnie przebudowana i uzupełniona w partii korpusu na przełomie XIX i XX wieku. Prezentuje klasyczny typ ambony pomorskiej z przedstawieniami figur Ewangelistów na korpusie, dekorowana festonami kwietnymi i wiciami suchego akantu.
Chrzcielnica

Umieszczona obecnie w kruchcie. Na ośmiobocznej stopie trzon wsparty na trzech symetrycznie rozmieszczonych, lwich łapach. Czasza ośmioboczna o pokrytych bujnym ornamentem akantowym ściankach i w partii górnej ażurowe maszkarony.
Organy

Powstały w 1775 r., wykonane przez organomistrza Marra z Berlina. Sam instrument został zupełnie przebudowany w 1912 r. przez znany na Pomorzu warsztat B. Gruneberga. Umieszczone na dwukondygnacyjnej emporze w tylnej części nawy głównej. Prospekt umieszczony na podstawie zajmuje całą szerokość nawy. Centralną część instrumentu tworzą : dwukondygnacyjna, wieloboczna wieża środkowa flankowana także dwukondygnacyjnymi, równej wysokości wieżami na planie trójkąta, wspartymi na rzeźbionych hermach. Od części centralnej rozchodzą się wachlarzowato zespoły piszczałek o powiększającej się wysokości, zakończone wielobocznymi, dużymi, jednokondygnacyjnymi wieżami, na których stoją figury grających na trąbach aniołów, a do boków do których zamontowane są uszaki zdobione motywem rocaille'a i kogucich grzebieni. Zwieńczenia i podziały wież zaakcentowane profilowanymi gzymsami. Górne i dolne partie piszczałek przesłonięte ornamentem akantowym.

Witraże

W kościele zachował się bardzo ciekawy zespół witraży pochodzących z pocz. XX w. Można je podziwiać w wieży, prezbiterium, a na szczególne wyróżnienie zasługują witraże zachowane w zakrystii, przedstawiające m.in. Lutra i Melanchatona. Już od wejścia, w kruchcie pod wieżą zwracają uwagę umieszczone w jej trzech oknach witraże. W dwóch, trójdzielnych, bocznych oknach, ufundowane przez miasto Białogard w 1913 r., tworzą zwarty zespół. Skomponowane według tych samych zasad, oba posiadają w najniższym dolnym polu inskrypcję fundacyjną , ponad którą w dwóch kolejnych polach umieszczony został herb miasta przedstawiający w pochylonej tarczy czarnego gryfa nad niebieskim strumieniem, w klejnocie hełm z ukazanym do połowy gryfem. W siedmiu polach nad herbem frontalnie ujęte anioły. Część środkową okalają kwatery ornamentalne o motywach geometryczno - roślinnych. Najbardziej monumentalnym jest witraż w oknie ściany zachodniej kruchty, ufundowany najprawdopodobniej przez rodzinę von Hagen, na co mimo zniszczenia części inskrypcji z nazwiskiem wskazywałby herb umieszczony w dwóch dolnych, środkowych kwaterach tej czterodzielnej kompozycji. Nad herbem kompozycja religijna z postacią Chrystusa i klęczącą przed nim parą młodych ludzi w otoczeniu świętych, zwieńczona dwiema kwaterami o motywach architektonicznych. Powyżej tej sceny oraz, kwaterach bocznych znajdują się motywy architektoniczno-roślinne. Okna nawy głównej wypełnione są witrażami o geometrycznych podziałach. Najbogatszy zespół witraży zachował się w oknach prezbiterium. "Uzdrowienie sługi setnika" - witraż znajduje się w południowo - wschodniej ścianie prezbiterium, w trójdzielnym otworze okiennym. W dolnej partii witraża w bogatym, neogotyckim obramieniu architektonicznym znajdują się trzy herby, pośrodku cesarski, czarny orzeł na żółtym tle, z napisem Kaiser, z lewej podpisany Wilhelm II Deutsch, czarno - biała szachownica w tarczy i w klejnocie głowa psa, tutaj także znajduje się sygnatura autora : P. de Bouch'e Munchen, z prawej w żółtej tarczy z naprzemian biało i czerwonym obramieniem czarny gryf, z gryfem znajdującym się także w klejnocie, oraz podpis Konig.V.Preussen i data A.D. 1913. "Cud w Kanie Galilejskiej" - witraż znajduje się w południowo - wschodniej ścianie prezbiterium i ma analogiczną kompozycję jak witraż "Uzdrowienie sługi setnika". "Wskrzeszenie Łazarza" - witraż w południowo - zachodnim oknie prezbiterium. Witraż ten ma wyodrębnione w poziomie strefy kompozycji. Dolny pas stanowią trzy kwatery dekorowane ornamentem o motywach roślinnych. Pod nim znajduje się napis upamiętniający fundację tego witraża przez powiat białogardzki : Gestiftet vom Kreise Belgard. Ano Dom 1913. "Pokłon trzech króli" - witraż w północno - zachodniej ścianie prezbiterium , fundacji rodzin Kauk i Brandt z 1913 r. Kolejną parę witraży stanowią witraże wykonane w warsztacie R. i O.Linnemannów we Frankfurcie nad Odrą, oba ufundowane przez rodzinę von Kleist. "Chrystus nauczający w świątyni" - witraż o kompozycji trójstrefowej. "Chrystus uciszający burzę" - również o kompozycji trójstrefowej. Na wschodniej ścianie prezbiterium znajduje się witraż ufundowany przez cech piwowarów z Białogardu, ornamentalny. Wystroju wnętrza świątyni dopełniają polichromie pokrywające ściany kościoła swoim stylem nawiązujące do sztuki z okresu powstania kościoła, powstałe w okresie powojennym.

Należy nadmienić że iwże koscielna poczatkowo 90metrów została dwukrotnie obnizana w dziejach kościoła pierwsze obnizenie do 80 metrów
zewzgledu na czeste rażenie przez pioruny 2 obniżenie do 60 metrów

Dodane po 12 minutach:

Kosciół w środku i na zewnątrz

http://www.westernpomerania.com.pl/?id=42

Dodane po 4 minutach:

Nadmienie że dane mi było wykonywać instalacje elektryczna częśc przewodów ciągneliśmy podziemiami znam ten kościół dość dobrze Smile napewno nigdy do końca nadmienie że w bocznej kaplicy w trakcie mojej pracy wykonywano równiż wymiane posadzki sporo w tedy widziałem ale jak zwykle o tym sza
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Becik
Rada Królewska


Dołączył: 05 Lis 2007
Posty: 11819
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sob Cze 25, 2011 11:45 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Czy ten kościół miał jakiekolwiek umocnienia obronne?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
RAMPER
Dworny


Dołączył: 23 Cze 2011
Posty: 37

PostWysłany: Pon Cze 27, 2011 7:44 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Becik napisał:
Czy ten kościół miał jakiekolwiek umocnienia obronne?


Jak zapewne sporo obiektów średniowieczych.I ten kościół podczas na przykład wojny trzydziestoletniej (1618-1648) był ostatnim bastionem bronionym przez garnizon (mieszkanców) ze wzgledu na walory obronne Jako najwyzszy punkt w miescie słuzył do obserwacji i powiadamianiu o nadejsciu najezdzcy oczywiście wiekrzość kosciołów była broniona ze wzgledu na walory obronne chociaz nie do takiego zadania zostały budowane . od Ciebie zalezy czy post zostanie czy nie. Smile
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Becik
Rada Królewska


Dołączył: 05 Lis 2007
Posty: 11819
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon Cze 27, 2011 8:32 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Usunąć na pewno nie usunę tylko przesunę do budowli nieobronnych. W sumie każdy gotycki kościół mógł pełnić taka funkcję ale sam próbowałem czegoś poszukać i nie znalazłem żadnych informacji aby był w jakikolwiek sposób inkastelowany, żadnych fos, murów obronnych, baszt, strzelnic...
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Zamki, dwory obronne, mury miejskie, grodziska Strona Główna -> Obiekty Sakralne -> Zach.-Pom. Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki na tym forum
Możesz ściągać pliki na tym forum