|
Zamki, dwory obronne, mury miejskie, grodziska Forum miłośników średniowiecznych fortyfikacji (zał. 05 Lis 2007)
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
RAMPER Dworny
Dołączył: 23 Cze 2011 Posty: 37
|
Wysłany: Pią Cze 24, 2011 10:21 pm Temat postu: Białogard - Kościół pw św. Jerzego |
|
|
Można przypuszczać, że gdy Bolesław Chrobry zakładał biskupstwo w Kołobrzegu w Białogardzie misjonarze musieli prowadzić swoją działalność misyjną . Po kasacie Biskupstwa w kołobrzegu (wygnanie BIsskupa Rainberna)Biskupstwo zostało na krutki okres czasu przeniesione do Białogardu wspomina sie Franke ? frankku? Biskupa Białogardzkiego albo tytularnego biskupstwa Białogardzkiego Bo zapewne w Białogardzie nigdy nie przebywał Na pewno jednak przyjęło się tu chrześcijaństwo za Bolesława Krzywoustego, który to miasto zdobył. Święty Otton z Bambergu w roku 1124 na miejscu pogańskiego chram wybudował na rynku kaplicę. Za czasów Bogusława VI około 1310 r. zostaje wybudowany okazały kościół gotycki trzynawowy pod wezwaniem Najświętszej Maryi Panny. Z przełomu XV/XVI w. pochodzi szereg informacji o wikariach : z 1490 i 1495 - wikaria "Gaudeamus", z 1494 św. Anna , z 1497 i 98 - Pierwszej Mszy , 1502 - Wszystkich Aniołów, 1507 - św. Piotra i Pawła oraz Trzech Króli, z 1513 św. Gertrudy, 1514 i 1521 - Trójcy Świętej.Nie ominęły świątyni na przestrzeni wieków kataklizmy, które dotykały miasto. 6 maja 1506 r. budowla została strawiona przez pożar. Po kataklizmie wzniesiono w 1517 r. wieżę, którą w roku 1561 rozebrano "ponieważ ona często była przez pioruny rażona" i zastąpiono nową, niższą. Szczególnie tragiczny dla świątyni był pożar w dniu 4 maja 1677 r. , po którym zostały z niej tylko stojące mury obwodowe. Z odbudową kościoła po tym pożarze należy wiązać ponowne obniżenie wieży i nakrycie jej w 1692 r. barokowym hełmem zachowanym do naszych czasów. W latach 1836 - 37 odnowiono sklepienia wschodniego przęsła chóru ,okna, gzymsy wieńczące i dachy. Odnowienie sklepień w zachodnich przęsłach prezbiterium, nowy dach i hełm wieży miało miejsce w latach 1879 - 1880. Gruntowna restauracja w duchu neogotyckim po 1890 r., m.in. odbudowa sklepień nawy głównej i fryzów w prezbiterium, prace rekonstrukcyjne we wnętrzu, m.in. fryzu w nawie głównej w 1912 r.ożary jakie dotknęły kościół na przestrzeni dziejów spowodowały, że nie zachowały się w nim obiekty ,z pierwotnego wyposażenia. Obecny wystrój świątyni tworzą trzy odrębne zespoły powstałe w różnych epokach. Na szczególne wyróżnienie zasługuje zespół barokowego wyposażenia kościoła pochodzący z XVII / XVIII wieku stanowiący stosunkowo spójny co do czasu powstania zespół dzieł sztuki z okresu po szczególnie tragicznym dla świątyni pożarze w 1677 r. - "kościół piękną amboną , chrzcielnicą i ołtarzem, w szczególności zaś doskonałymi przez słynnego organmistrza Marra w Berlinie w roku 1777 zbudowanymi organami ozdobiony" podkreśla XVIII-wieczny kronikarz Pomorza Bruggemann. Należy przy tym zaznaczyć , że nie jest to zespół jednorodny , powstały w tym samym warsztacie, pozwala to na zapoznanie się z różnymi aspektami sztuki tego okresu. Swoistym dopełnieniem tego zespołu są obiekty nie związane pierwotnie ze świątynią , a które znalazły się w jej wnętrzu w wyniku różnych kataklizmów dziejowych tj. barokowy ołtarz pochodzący z rozebranego kościoła pod wezwaniem św. Piotra czy epitafium Faustusa Knigge pochodzące ze zniszczonej w wyniku działań wojennych w roku 1945 konkatedry kołobrzeskiej , które powstało w roku 1587 i reprezentuje cechy stylowe manieryzmu północnego. Być może, co do tego nie ma pewności , reliktami pierwotnego wyposażenia kościoła są trzy rzeźby gotyckie umieszczone obecnie w arkadach nawy północnej.
Ołtarz główny
Wykonany w stylu barokowym ok. 1700 r. powstał najprawdopodobniej z fundacji miejscowej szlachty. Wskazują na to wyrzeźbione w dolnej partii herby rodzin von Schmeling i von Versen (lub von Hechthau -sen). Ołtarz składa się z trzykondygnacyjnego retabulum, nawiązującego bezpośrednio do form architektury barokowej, ustawionym na wtórnej prostokątnej mensie. Cztery kręcone kolumny pierwszej kondygnacji, oplecione wicią winorośli stanowią oprawę dla części centralnej i dwóch figur świętych (proroków) ustawionych na osiach skrajnych. Druga kondygnacja oddzielona od pierwszej wydatnym gzymsem, powtarza kompozycję dolnej. Kolumny tym razem proste, ujmują w centralnej części rzeźbiarską scenę "Ukrzyżowania", po bokach na osiach dolnych kolumn figury świętych. W zwieńczeniu na osi płaskorzeźba ze sceną "Opłakiwania" we wnęce nakrytej łukiem nadwieszonym, na gzymsach figury nadzorujących aniołów, wyżej rzeźba Chrystusa Zmartwychwstałego.
Ołtarz boczny
Znajdujący się w nawie północnej, pochodzi z nieistniejącego obecnie kościoła pod wezwaniem św. Piotra. Powstał w 3 ćw. XVII w. W porównaniu z ołtarzem głównym zwraca uwagę jego zdecydowanie prostsza kompozycja. Obie kondygnacje retabulum ujęte są w kręcone kolumny, w dolnej, pękatej części z wyrzeźbionymi głowami cherubinów , niosące wydatne gzymsy. Dolne, większe , na konsolach z wyrzeźbionymi popiersiami dziecięcymi. Po bokach uszaki, w których centralnej części znajdują się w owalnych wieńcach głowy cherubinów, otoczone ornamentem z motywami kwiatowymi i rocaille. Reprezentuje powszechnie występujący na Pomorzu typ skromnego ołtarza wykonanego przez miejscowych snycerzy, w mniej lub bardziej udany sposób naśladujący ołtarze z dużych ośrodków snycerskich miast nadmorskich.
Ambona
Nadwieszona przy północnej stronie łuku tęczowego, pochodząca z 1688 r., fundacji rodziny Batzen , silnie przebudowana i uzupełniona w partii korpusu na przełomie XIX i XX wieku. Prezentuje klasyczny typ ambony pomorskiej z przedstawieniami figur Ewangelistów na korpusie, dekorowana festonami kwietnymi i wiciami suchego akantu.
Chrzcielnica
Umieszczona obecnie w kruchcie. Na ośmiobocznej stopie trzon wsparty na trzech symetrycznie rozmieszczonych, lwich łapach. Czasza ośmioboczna o pokrytych bujnym ornamentem akantowym ściankach i w partii górnej ażurowe maszkarony.
Organy
Powstały w 1775 r., wykonane przez organomistrza Marra z Berlina. Sam instrument został zupełnie przebudowany w 1912 r. przez znany na Pomorzu warsztat B. Gruneberga. Umieszczone na dwukondygnacyjnej emporze w tylnej części nawy głównej. Prospekt umieszczony na podstawie zajmuje całą szerokość nawy. Centralną część instrumentu tworzą : dwukondygnacyjna, wieloboczna wieża środkowa flankowana także dwukondygnacyjnymi, równej wysokości wieżami na planie trójkąta, wspartymi na rzeźbionych hermach. Od części centralnej rozchodzą się wachlarzowato zespoły piszczałek o powiększającej się wysokości, zakończone wielobocznymi, dużymi, jednokondygnacyjnymi wieżami, na których stoją figury grających na trąbach aniołów, a do boków do których zamontowane są uszaki zdobione motywem rocaille'a i kogucich grzebieni. Zwieńczenia i podziały wież zaakcentowane profilowanymi gzymsami. Górne i dolne partie piszczałek przesłonięte ornamentem akantowym.
Witraże
W kościele zachował się bardzo ciekawy zespół witraży pochodzących z pocz. XX w. Można je podziwiać w wieży, prezbiterium, a na szczególne wyróżnienie zasługują witraże zachowane w zakrystii, przedstawiające m.in. Lutra i Melanchatona. Już od wejścia, w kruchcie pod wieżą zwracają uwagę umieszczone w jej trzech oknach witraże. W dwóch, trójdzielnych, bocznych oknach, ufundowane przez miasto Białogard w 1913 r., tworzą zwarty zespół. Skomponowane według tych samych zasad, oba posiadają w najniższym dolnym polu inskrypcję fundacyjną , ponad którą w dwóch kolejnych polach umieszczony został herb miasta przedstawiający w pochylonej tarczy czarnego gryfa nad niebieskim strumieniem, w klejnocie hełm z ukazanym do połowy gryfem. W siedmiu polach nad herbem frontalnie ujęte anioły. Część środkową okalają kwatery ornamentalne o motywach geometryczno - roślinnych. Najbardziej monumentalnym jest witraż w oknie ściany zachodniej kruchty, ufundowany najprawdopodobniej przez rodzinę von Hagen, na co mimo zniszczenia części inskrypcji z nazwiskiem wskazywałby herb umieszczony w dwóch dolnych, środkowych kwaterach tej czterodzielnej kompozycji. Nad herbem kompozycja religijna z postacią Chrystusa i klęczącą przed nim parą młodych ludzi w otoczeniu świętych, zwieńczona dwiema kwaterami o motywach architektonicznych. Powyżej tej sceny oraz, kwaterach bocznych znajdują się motywy architektoniczno-roślinne. Okna nawy głównej wypełnione są witrażami o geometrycznych podziałach. Najbogatszy zespół witraży zachował się w oknach prezbiterium. "Uzdrowienie sługi setnika" - witraż znajduje się w południowo - wschodniej ścianie prezbiterium, w trójdzielnym otworze okiennym. W dolnej partii witraża w bogatym, neogotyckim obramieniu architektonicznym znajdują się trzy herby, pośrodku cesarski, czarny orzeł na żółtym tle, z napisem Kaiser, z lewej podpisany Wilhelm II Deutsch, czarno - biała szachownica w tarczy i w klejnocie głowa psa, tutaj także znajduje się sygnatura autora : P. de Bouch'e Munchen, z prawej w żółtej tarczy z naprzemian biało i czerwonym obramieniem czarny gryf, z gryfem znajdującym się także w klejnocie, oraz podpis Konig.V.Preussen i data A.D. 1913. "Cud w Kanie Galilejskiej" - witraż znajduje się w południowo - wschodniej ścianie prezbiterium i ma analogiczną kompozycję jak witraż "Uzdrowienie sługi setnika". "Wskrzeszenie Łazarza" - witraż w południowo - zachodnim oknie prezbiterium. Witraż ten ma wyodrębnione w poziomie strefy kompozycji. Dolny pas stanowią trzy kwatery dekorowane ornamentem o motywach roślinnych. Pod nim znajduje się napis upamiętniający fundację tego witraża przez powiat białogardzki : Gestiftet vom Kreise Belgard. Ano Dom 1913. "Pokłon trzech króli" - witraż w północno - zachodniej ścianie prezbiterium , fundacji rodzin Kauk i Brandt z 1913 r. Kolejną parę witraży stanowią witraże wykonane w warsztacie R. i O.Linnemannów we Frankfurcie nad Odrą, oba ufundowane przez rodzinę von Kleist. "Chrystus nauczający w świątyni" - witraż o kompozycji trójstrefowej. "Chrystus uciszający burzę" - również o kompozycji trójstrefowej. Na wschodniej ścianie prezbiterium znajduje się witraż ufundowany przez cech piwowarów z Białogardu, ornamentalny. Wystroju wnętrza świątyni dopełniają polichromie pokrywające ściany kościoła swoim stylem nawiązujące do sztuki z okresu powstania kościoła, powstałe w okresie powojennym.
Należy nadmienić że iwże koscielna poczatkowo 90metrów została dwukrotnie obnizana w dziejach kościoła pierwsze obnizenie do 80 metrów
zewzgledu na czeste rażenie przez pioruny 2 obniżenie do 60 metrów
Dodane po 12 minutach:
Kosciół w środku i na zewnątrz
http://www.westernpomerania.com.pl/?id=42
Dodane po 4 minutach:
Nadmienie że dane mi było wykonywać instalacje elektryczna częśc przewodów ciągneliśmy podziemiami znam ten kościół dość dobrze napewno nigdy do końca nadmienie że w bocznej kaplicy w trakcie mojej pracy wykonywano równiż wymiane posadzki sporo w tedy widziałem ale jak zwykle o tym sza |
|
Powrót do góry |
|
|
Becik Rada Królewska
Dołączył: 05 Lis 2007 Posty: 11819 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob Cze 25, 2011 11:45 am Temat postu: |
|
|
Czy ten kościół miał jakiekolwiek umocnienia obronne? |
|
Powrót do góry |
|
|
RAMPER Dworny
Dołączył: 23 Cze 2011 Posty: 37
|
Wysłany: Pon Cze 27, 2011 7:44 pm Temat postu: |
|
|
Becik napisał: | Czy ten kościół miał jakiekolwiek umocnienia obronne? |
Jak zapewne sporo obiektów średniowieczych.I ten kościół podczas na przykład wojny trzydziestoletniej (1618-1648) był ostatnim bastionem bronionym przez garnizon (mieszkanców) ze wzgledu na walory obronne Jako najwyzszy punkt w miescie słuzył do obserwacji i powiadamianiu o nadejsciu najezdzcy oczywiście wiekrzość kosciołów była broniona ze wzgledu na walory obronne chociaz nie do takiego zadania zostały budowane . od Ciebie zalezy czy post zostanie czy nie. |
|
Powrót do góry |
|
|
Becik Rada Królewska
Dołączył: 05 Lis 2007 Posty: 11819 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon Cze 27, 2011 8:32 pm Temat postu: |
|
|
Usunąć na pewno nie usunę tylko przesunę do budowli nieobronnych. W sumie każdy gotycki kościół mógł pełnić taka funkcję ale sam próbowałem czegoś poszukać i nie znalazłem żadnych informacji aby był w jakikolwiek sposób inkastelowany, żadnych fos, murów obronnych, baszt, strzelnic... |
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz dodawać załączniki na tym forum Możesz ściągać pliki na tym forum
|
Załóż bezpłatnie forum phpbb2 lub phpbb3 na Forumoteka.pl
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|